وبلاگ

فلنج چیست؟ انواع فلنج در لوله کشی و اتصالات

فلنج چیست؟ انواع فلج

تاریخ بروزرسانی: 1401/03/31

فلنج چیست؟ انواع فلنج ها کدام هستند؟ در این نوشته به بررسی انواع مختلف فلنج خواهیم پرداخت که در لوله کشی و اتصالات کاربرد دارند.

فلنج چیست؟

فلنج یک برآمدگی / لبه بیرون زده است که برای بهبود استحکام یا توزیع بار استفاده می شود. این قطعات برای اتصال شیرها، پمپ ها، لوله ها و سایر تجهیزات برای تشکیل یک سیستم لوله کشی استفاده می شوند. همچنین امکان شستشو، بازرسی و تغییر ساده را فراهم می کند. فلنج ها به هم جوش یا پیچ می شوند. اتصالات فلنجی با پیچ و مهره دو فلنج به هم و قرار دادن یک واشر بین آنها برای تشکیل آب بندی ایجاد می شود.

زمانی که اتصال لوله‌کشی نیاز به جداسازی دارد، از فلنج استفاده می‌شود. اینها اغلب در ماشین‌ها، شیرآلات و کاربردهای تخصصی یافت می‌شوند. فلنج های شکست در فواصل منظم در بسیاری از خطوط لوله نصب می شوند که تعمیر و نگهداری یک اتفاق معمولی است. اتصال فلنجی از سه جزء مختلف اما یکپارچه تشکیل شده است: فلنج، واشر و پیچ. برای دستیابی به یک اتصال ضد نشتی باید از کنترل های ویژه ای در انتخاب و کاربرد همه این اجزا استفاده کرد.

فلنج پلیمری آذین

مواد مورد استفاده برای ساخت انواع فلنج

فلنج‌های لوله از انواع مختلفی از مواد و درجه‌ها ساخته می‌شوند. موادی وجود دارد که می توان از آنها برای ساخت فلنج استفاده کرد. متداول ترین مواد مورد استفاده برای تولید فلنج لوله عبارتند از فولاد کربنی، فولاد کربنی با بازده بالا، فولاد آلیاژی، فولاد ضد زنگ، دوبلکس و سوپر دوپلکس، و درجات مختلف آلیاژ نیکل مانند مونل، اینکونل، هاستلو و اینکولوی.

آداپتور فلنج پلیمری آذین

انواع فلنج در اتصالات و لوله کشی

فلنج های لغزنده

به دلیل هزینه کم مواد و سهولت نصب، از فلنج های فولادی ضد زنگ معمولا استفاده می شود. چندین نوع دیگر و مدل های کم فشار برای انتخاب وجود دارد. برخلاف فلنج های گردن جوشکاری، این فلنج فاقد گردنی برای قرار گرفتن بر روی لوله است که نیاز به جوشکاری مضاعف دارد.

فلنج جوش سوکت

فلنج های لوله جوش سوکت معمولاً در لوله های با قطر کم و فشار بالا استفاده می شود. این فلنج های لوله با قرار دادن لوله در انتهای سوکت و افزودن یک جوش فیله در اطراف بالا متصل می شوند. این کار منجر به یک سوراخ صاف و بهبود جریان سیال یا گاز در لوله می شود.

انواع فلنج های رزوه ای

فلنج های لوله رزوه ای فلنج هایی هستند که می توانند بدون استفاده از جوش روی لوله محکم شوند. این قطعات رزوه دار دارای یک رزوه داخلی هستند که به رزوه خارجی لوله متصل می شود.این فلنج های لوله رزوه ای مشابه فلنج های لوله لغزنده هستند که با لوله های دارای رزوه خارجی استفاده می شوند.

فلنج کور

فلنج‌های کور برای خالی کردن انتهای لوله‌ها، دریچه‌ها و باز کردن مخازن تحت فشار استفاده می‌شوند زیرا بدون حفاری ساخته می‌شوند. از نظر فشار داخلی و بارگذاری پیچ، فلنج‌های کور، به‌ویژه آنهایی که در اندازه‌های بزرگ‌تر هستند، پرتنش‌ترین انواع فلنج هستند.

فلنج مفصل

فلنج لبه مفصلی یک مجموعه دو قسمتی است که شامل یک انتهای خرد است که یک فلنج حلقه مفصلی روی آن قرار دارد. پس از جوش لب به لب انتهای خرد به لوله، حلقه فلنج را می توان چرخاند تا با فلنج جفت شونده تراز شود. این اتصال فلنج عموماً برای فلنج های بزرگ یا سخت تنظیم می شود.

فلنج گردن جوش

فلنج‌های گردن جوشی را می‌توان با توپی مخروطی بلندی که به تدریج روی ضخامت دیواره لوله یا اتصالات گسترش می‌یابد، شناسایی کرد. این فلنج های گردن جوش عمدتاً برای کاهش منحنی از اندازه بزرگتر لوله به اندازه کوچک استفاده می شود و در نتیجه فشار بالاتری نسبت به قبل از اجرا ایجاد می کند.

انواع فلنج کاهنده

فلنج های کاهنده برای اتصال لوله های بزرگ و کوچک بدون استفاده از کاهنده استفاده می شود. این فلنج ها در تمام کلاس های فشار موجود هستند و برای اتصال دو سایز مختلف لوله ایده آل هستند. اگر یک انتقال ناگهانی، مانند یک پمپ، باعث آشفتگی ناخواسته شود، این نوع فلنج نباید استفاده شود.

لیست قیمت لوله و اتصالات آذین

جمع‌بندی انواع فلنج ها

در این نوشته به سوال فلنج چیست پاسخ دادیم و انواع فلنج ها را که در لوله کشی و اتصالات آن کاربرد دارند را برشمردیم. برای خرید فلنج و لوله و اتصالات مربوط به آن می توانید از فروشگاه پاساب اقدام به خرید نمایید. همچنین لیست قیمت انواع اتصالات و لوله را می توانید در این سایت ببینید.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *