وبلاگ

انواع اتصالات لوله کشی فلزی و پلاستیکی+ عکس

انواع اتصالات لوله کشی

تاریخ بروزرسانی: 1401/03/31

اتصالات لوله زیادی برای انتخاب وجود دارد، و هنگامی که مشکلی در سیستم لوله کشی شما پیش می آید، باید مطمئن شوید که اتصال مناسب را در دسترس دارید. همه انواع اتصالات لوله کار منحصر به فردی دارند و یافتن پیوند ضعیف یا اتصالات اشتباه برای یک ساخت و ساز خوب ضروری است. در حالی که همه اتصالات لوله باید محکم، انعطاف‌پذیر و فشرده باشند، موفقیت نهایی آنها به انتخاب مناسب برای سیستم بستگی دارد.

برای کمک به شما در هنگام انتخاب اتصالات لوله، انواع رایج اتصالات لوله کشی فلزی و پلاستیکی و نحوه بهترین استفاده از آنها را برای سیستم لوله کشی بهبود یافته به اشتراک می گذاریم.

اتصالات لوله کشی چیست؟

انواع اتصالات پلاستیکی و فلزی در لوله کشی

اتصالات لوله کشی یک اتصالات رزوه ای است که به ساخت پیکربندی های مختلف لوله کشی کمک می کند. انواع مختلف اتصالات لوله در اشکال و اندازه های مختلفی از جمله اتصالات کوپلینگ، کاهنده، سه راهی و زانویی وجود دارند. اتصالات لوله به هر شکلی که باشد برای جدا کردن تجهیزات و همچنین بستن یا آب بندی لوله به لوله ها متصل می شود.

لیست قیمت لوله و اتصالات نیوپایپ

فرم های اتصالات لوله

اتصالات لوله کشی پلاستیکی و فلزی

وقتی صحبت از لوله کشی به میان می آید، دو شکل وجود دارد اتصالات نری و مادگی است. تفاوت بین این دو بسیار ساده است – رزوه های نری از اتصالات لوله نصب می شوند، در حالی که رزوه های مادگی در داخل یک اتصالات لوله رزوه دار تعبیه می شوند.

با این اشکال مختلف، می توانید لوله ها را به دو صورت پیکربندی کنید:

  • Slip-Fit : این لوله‌ها با استفاده از آستین‌ها، یک لوله را به راحتی به داخل یک لوله می‌لغزانند.
  • رزوه کاری: لوله ها به هم رزوه می شوند و اتصالات و لوله ها را با این محلول رزوه ای متصل می کنند.

این دو شکل برای تعدادی از پیکربندی‌های لوله‌کشی به خوبی کار می‌کنند و اطمینان می‌دهند که لوله‌های شما به درستی برای یک سیستم خوب کار می‌کند.

انواع اتصالات لوله کشی

انواع مختلفی از اتصالات لوله وجود دارد از زانویی و کوپلینگ گرفته تا دریچه ها و کلاهک ها، که همگی هدف خاصی را دنبال می کنند.

زانو

عکس زانو در اتصالات لوله کشی

اتصالات لوله زانویی برای تغییر جهت جریان بین دو لوله متکی است. این اتصالات ضروری هستند زیرا لوله ها با خطوط مستقیم ساخته می شوند، بنابراین زانویی ها اجازه می دهند تا همه لوله های مستقیم مختلف به هم متصل شوند. به طور معمول، این اتصالات در زوایای 90، 45، و گاهی اوقات 22.5 درجه ارائه می شود و در جای خود پیچ ​​یا چسب می شوند. این اتصالات لوله در تعدادی مواد موجود است و اغلب رزوه های ماده هستند.

لیست قیمت لوله و اتصالات آذین

اتصالات مغزی

عکس مغزی در لوله کشی ساختمان

مغزی ها که برای جلوگیری از نشتی در لوله ها ایده آل هستند، پوشش های لوله ای هستند که برای لوله هایی با قطر یکسان یا آسیب دیده یا شکاف خورده استفاده می شوند. دو نوع مغزی معمولا در لوله کشی استفاده می شود، مغزی فشاری و مغزی لغزشی. فشرده سازی یا مغزی منظم از نشت بین دو لوله با واشر یا مهر و موم لاستیکی در هر دو طرف جلوگیری می کند. از طرف دیگر، یک مغزی لغزنده ( که اغلب نصب آن آسان تر است ) دو لوله را به عنوان یکی به دیگری متصل می کند. مغزی های لغزنده برای تعمیر یک لوله طولانی و آسیب دیده عالی هستند.

مهره ماسوره

عکس مهره ماسوره در اتصالات لوله کشی

مشابه اتصالات مغزی، از مهره ماسوره برای اتصال لوله ها استفاده می شود، معمولاً لوله هایی که با مواد مختلف ساخته می شوند. این اتصالات به صورت یک مهره کوچک به نظر می رسد. با این حال، بر خلاف مغزی، هر زمان که لازم باشد، اتصالات را می توان به راحتی جدا کرد. این اتصالات دارای هر دو رزوه نری و مادگی است که آن را به اتصالات چند منظوره تبدیل می کند که با تعدادی لوله کار می کند.

رابط (آداپتور)عکس آداپتور در اتصالات لوله کشی

برای کمک به ساخت یک لوله رزوه شده به صورت نری یا ماده گی، از اتصالات رابط استفاده می شود. با آداپتورهای نری، رزوه‌های نری وجود دارند، در حالی که آداپتورهای ماده گی دارای نخ‌های مادگی هستند. این برای زمانی است که لوله ها دارای انتهای خاصی هستند یا انتهای خاصی ندارند و آنها را با نیازهای سیستم اطراف تطبیق می دهد. معمولاً برای لوله های مسی و پی وی سی استفاده می شود، یک طرف آداپتور ساده است و سپس به درستی به انتهای ساده لوله جوش داده شده یا چسبانده می شود.

شیر ها

عکس شیر فلکه در اتصالات لوله کشی

برای متوقف کردن جریان مایعات یا گاز، شیرها بهترین اتصالات برای سیستم لوله کشی هستند. سه نوع اصلی شیر وجود دارد:

  • جداسازی: ایده آل برای قطع فوری اتصال برای جایگزینی یا بازسازی شبکه لوله کشی
  • دریچه گاز: کنترل حجم در لوله فشار مایع
  • بدون بازگشت: اجازه دهید مایع یا گاز فقط در یک جهت عبور کند

چه به دنبال توقف یا تنظیم ساده جریان سیال باشید، شیر های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. از شیر های دروازه گرفته تا کره ، چک، پروانه و دیافراگم، هر کدام هدف خاصی را برای عملکرد بهتر سیستم انجام می دهند.

بوشن ها

عکس بوشن در اتصالات لوله کشی

برای قرار دادن لوله های بزرگتر و کوچکتر با یک پیوند، اتصالات بوشن برای اتصال اندازه ها به یکدیگر متکی است. بوشن‌ها معمولاً فضای کمتری نسبت به اتصال یا مغزی اشغال می‌کنند، گاهی اوقات بوشن‌ها رزوه‌ای از داخل به بیرون هستند، اگرچه برای همان هدفی که همتایان اتصال/مغزی خود استفاده می‌شوند. بوشن ها همچنین دارای یک سمت نر و ماده گی هستند و می توانند فشارهای بالا را تحمل کنند.

فلنج

عکس فلنج در اتصالات لوله کشی

فلنج‌ها اتصالات لوله‌ای هستند که برای اتصال لوله‌ها، سوپاپ‌ها، موتورهای فلنج و سایر بخش‌ها برای یک شبکه کامل و خوب کار می‌کنند. این اتصالات معمولاً دارای یقه‌ها، دنده‌ها یا لبه‌هایی هستند که همسطح به سطوح هستند و با استفاده از گیره، پیچ و مهره، رزوه، جوش یا لحیم کاری به هم متصل می‌شوند.

سه راهی و چهار راهی اتصالات

عکس سه راهی و چهار ره پوشفیت

هنگامی که یک اتصال لوله دارای بیش از یک دهانه است، یا سه راهی است یا عرضی. با سه راهی ها، سه دهانه، با یک ورودی و دو خروجی وجود دارد که برای ادغام جریان دو ورودی با یک خروجی ایده آل است. از سوی دیگر، صلیب ها دارای چهار دهانه در چهار جهت مختلف هستند. این اتصال می تواند فشار بیشتری به لوله وارد کند زیرا آنها در مرکز چهار اتصال قرار می گیرند و باعث تغییرات دما می شوند. اینها برای سیستم های اسپرینکلر بهترین هستند.

لیست قیمت لوله و اتصالات نیوفلکس

درپوش و دوشاخه

عکس درپوش در اتصالات لوله کشی

برای تمایز ساده بین این دو، یک کلاه رزوه ندارد در حالی که یک دوشاخه دارای نخ است. درپوش برای جلوگیری از فشار کم آب بهترین است، در حالی که وقتی فشار زیاد است، از دوشاخه برای یک پیچ محکم تر و مطمئن تر استفاده می شود. اغلب، دوشاخه ها به قدری ایمن هستند که برای برداشتن آنها به تجهیزات خاصی نیاز دارند، در حالی که درپوش ها باید لحیم کاری شوند یا در جای خود چسبانده شوند.

مواد اتصالات لوله

تعدادی گزینه مواد برای اتصالات لوله وجود دارد و بهترین انتخاب برای شبکه شما به لوله هایی که استفاده می کنید و همچنین انعطاف پذیری، هزینه، شرایط محیطی و درجه بندی فشار لازم بستگی دارد. از پلاستیک های مختلف گرفته تا فلز، ما لیست مواد اتصالات لوله را برای کمک به یافتن بهترین تناسب شما تجزیه می کنیم.

اتصالات لوله پلاستیکی رایج

انواع اتصالات پلاستیکی در لوله کشی

  • نایلون: نایلون پلاستیکی است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی و موارد شیمیایی دارد. این یک پلاستیک ایده آل برای کار با مایعات قابل اشتعال، آب آشامیدنی و حلال های شیمیایی است.
  • PVC: PVC یا پلی وینیل کلراید یکی از رایج ترین پلاستیک هایی است که برای اتصالات لوله استفاده می شود. این یک پلاستیک سفت و سخت است که با طیف وسیعی از درجه بندی های فشار کار می کند. با استفاده از رزوه یا جوش حلال، اتصالات به PVC برای نیازهای تامین و زهکشی متصل می شوند.
  • ABS: ABS یا اکریلونیتریل بوتادین استایرن، یک پلاستیک سفت و مشکی است که مانند PVC عمل می کند، با این حال، اغلب به عنوان مقرون به صرفه تر در نظر گرفته می شود.
  • پلی اتیلن (PE): پلی اتیلن سیاه یا خاکستری و نیمه انعطاف‌پذیر است که برای کاربردهای گرم و سرد بهترین حالت را دارد. این برای خطوط تامین و آبپاش ها و همچنین حلقه های گرمایش زمین گرمایی زیرزمینی بهترین است.
  • پلی پروپیلن (PP): ایده آل برای جریان سرد و افزایش طول محصول، این ترموپلاستیک مانند PVC است اما در کاربردهای نوردهی کار می کند. اینکار به دلیل این واقعیت است که PP می تواند شرایط UV و ازن را تحمل کند.

اتصالات لوله فلزی رایج

اتصالات لوله فلزی رایج

  • برنج: برنج رسانایی مطلوب و شکل پذیری در دمای بالا دارد و علاوه بر این فلزی قوی و بادوام است که در برابر خوردگی مقاوم است. این جنس برای اتصالات فشرده سازی رزوه ای و کوچکتر بهترین است.
  • آلومینیوم: اتصالات ترجیحی برای لوله کشی با لوله های آلومینیومی، آلومینیوم مقاوم در برابر خوردگی و سبک وزن است. این جنس برای نیازهای مقاومت در برابر خوردگی بالا ایده آل است.
  • مس: با بهبود رسانایی و مقاومت در برابر خوردگی، مس اغلب برای خطوط آبرسانی مسکونی استفاده می شود. این جنس به بهترین وجه برای لوله های مسی استفاده می شود و می تواند به دو شکل نرم و سفت باشد.
  • چدن: برای لوله کشی بهداشتی، فاضلاب ، ضایعات و هواکش برای ساخت و ساز ساختمان بهترین است، چدن مقاوم در برابر سایش و بسیار قوی است. این می تواند در برابر موادی مانند شن و زباله مقاومت کند، و آن را به گزینه ای عالی برای کاربردهای ساینده تر تبدیل می کند.
  • فولاد: برای شرایط با گرمای زیاد عالی است، این ماده بادوام و قوی برای مصارف تجاری و صنعتی ایده آل است. می تواند آب و همچنین گازهای قابل اشتعال را حمل کند.
  • فولاد ضد زنگ: فولاد ضد زنگ با مقاومت در برابر خوردگی به دلیل ساختار کروم 10.5 درصدی آن، برای کاربردهای بهداشتی یا استفاده با مواد تهاجمی قوی و عالی است.

کاربرد اتصالات لوله

کاربرد اتصالات لوله

اتصالات لوله راه حلی پرکاربرد در لوله کشی است که به دلیل قابلیت اطمینان و سفارشی سازی آنها بسیار مورد توجه قرار می گیرد. وقتی صحبت از کاربرد اتصالات لوله می شود، صنایع رایج عبارتند از:

  • قدرت
  • نفت و گاز
  • خوردنی و آشامیدنی
  • پالایشگاهی، شیمیایی و پتروشیمی
  • شهرداری
  • خمیر و کاغذ
  • ابزار دقیق فرآیند
  • فولاد
  • نیمه هادی
  • آبیاری
  • مسکونی
  • سرویس بهداشتی
  • تهویه
  • دریایی و لایروبی
  • راه سازی و بزرگراه سازی

اینها تنها چند مورد از کاربردهای اتصالات لوله هستند، اما این ابزار متنوع در زمینه‌های وسیع‌تری استفاده می‌شود، فقط در مورد یافتن نوع مناسب برای کار است.

نحوه انتخاب اتصالات لوله

انواع لوله و اتصالات در لوله کشی

هنگام انتخاب اتصالات لوله باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید، اما برای کمک به شما در این فرآیند، در اینجا چند عنصر وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • مواد: بسته به لوله هایی که استفاده می کنید و دماهای مورد نیاز، اتصالات مختلف برای کار سازگارتر خواهند بود.
  • اتصالات انتهایی: قبل از خرید اتصالات، باید نوع اتصال انتهایی مورد نیاز اتصالات را بدانید.
  • نوع اتصالات لوله: رزوه ای است یا لیز؟ نر یا مادگی؟ قبل از خرید، نوع مورد نظر خود را بشناسید تا مطمئن شوید که آنها واقعاً سازگار هستند.
  • اندازه: اندازه نیز باید در نظر گرفته شود تا مطمئن شوید که لوله و اتصالات با هم کار می کنند.
  • رتبه بندی فشار: برای یافتن یک اتصال مناسب که با فشار داخلی مناسب است، قبل از شروع جستجو، از رتبه فشار مطلع شوید.
  • استانداردها و کدها: بسته به آنچه که با آن کار می کنید، کدها و استانداردهای مختلفی برای اتصالات وجود دارد که باید برای مطابقت با طرح خود بدانید.

نتیجه- انواع اتصالات لوله کشی

از کجا تشخیص دهید که به چه نوع اتصالاتی نیاز دارید، در انواع اتصالات لوله کشی جدید هستید، یا فقط به دنبال جایگزینی سریع برای اتصالات قدیمی هستید، مطمئن شوید که از اتصالات مناسب برای لوله های خود استفاده می کنید به حفظ لوله کشی شما کمک می کند. روان و موثر اجرا شود. برای خرید کلیه ملزومات لوله کشی و اتصالات لوله، از پاساپ برای انواع اتصالات لوله دیدن کنید.

3.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *